Home

Filmtage Augsburg `03

Einleitung/Info
Michael Moore
Timetable
Anmeldung/Application
Akkreditierung
Presse
Anfahrt
Partner/Sponsoren
Impressum
Kontakt
Kinderfilmfest 2003
Einleitung/Info
Bilder d. Eröffung
Wettbewerbsfilme
Modellprojekt
Der goldene Spatz
Tage des unabh. Films
Einleitung
Programm
Alle Filme: A-Z
In America
Fokus Iran
Timetable
Kurzfilmwochenende
Einleitung/Info
Wettbewerb 1
Wettbewerb 2
Wettbewerb 3
Wettbewerb 4
Wettbewerb 5
POP-EYED
Kino von Morgen
Einleitung/Info
Programm
Anmeldung/Application
Archiv
Filmtage 2002
Die Autovermietung Hertz-Straub
Denim Air
Mobility by Werner Ziegelmeier GmbH
Schwarzbräu


Filmtage Augsburg 2003

17. Tage des unabhängigen Films/
Days of Independent Film:
24. November - 30. November 2003

Fokus: In America
Marathon (Marat)

>> ZU SEHEN AM
Sa, 29.11. - 21.45 Uhr im Thalia


Kino pur und unbändig: Zum Eintauchen und Abfahren. In der U-Bahn von New York zusammen mit Gretchen, einer rastlosen Frau, die sich ein Ziel gesetzt hat: Sie will inmitten der nie endenden Hektik der U-Bahn ihre eigene Bestleistung überbieten und in 24 Stunden 77 Kreuzworträtsel lösen. Amir Naderi ist ein atemberaubend physischer Film gelungen, in dem das Handeln der Figuren eins wird mit der visuellen und akustischen Rhythmik der Unterwelt. Letztendlich ist „Marathon“ die Fortsetzung von Amir Naderis Meisterwerken „Der Läufer“ und insbesondere „Wasser, Wind, Sand“, die er in den 80er Jahren in seiner Heimat Iran drehte. Die iranische Steppe hat der Fieberhaftigkeit in New Yorks U-Bahnnetz Platz gemacht: Eine moderne Symphonie der Grossstadt, ein visueller Rap.

Robert Richter © 2003


Anmerkungen des Filmautors


“Manchmal denke ich an die vielen Opfer, die ich auf mich genommen habe, um meine bisherigen Filme zu machen. Zu diesem Marathon des Filmemachens angetreten bin ich mit „Der Läufer“, gedreht 1984 in meiner Heimat Iran. Damals glaubte niemand an das, was ich machen würde, aber ich sagte mir, dass ich das Risiko eingehen werde, mich während zwanzig Jahren auf diesen Marathon einzulassen. Ich kam nach New York, um meine Filme in einer neuen Sprache, einer neuen Stadt, mit neuen Menschen zu machen. Ich habe sehr hart gearbeitet, um diesen Übergang zu schaffen. Jetzt kenne ich diese Menschen, ich lebe mit ihnen, ich teile das Leben mit ihnen, ich mache Filme und ich bin als unabhängiger New Yorker Filmemacher akzeptiert. (...)

Jetzt befinde ich mich mitten in diesem Marathon. Wie oft bin ich gegen die Wand gerannt, aber ich habe es immer und immer wieder versucht. Lassen Sie mich eines sagen: Ungeachtet dessen, was ich hergeben muss, um das zu tun, was ich will, glaube ich, dass ich Geduld und Herz aufbringen sollte. Das ist meine Wesensart. Ich muss einfach dazulernen und vorwärts gehen. Meinen Marathon zu Ende rennen. Deshalb habe ich „Marathon“ gedreht - um mich selbst herauszufordern, um meine Grenzen zu sprengen. Wissen Sie weshalb? Weil ich nichts als dieses verdammte Kino liebe. Schnitt.“ Amir Naderi, Katalog des Tribeca Filmfestivals


Amir Naderi
Amir Naderi, geboren 1945 in Abadan, zählt mit seinen in den 80er Jahren gedrehten Filmen zu den begabtesten und bedeutendsten iranischen Filmschaffenden und hat dazu beigetragen, dass das iranische Filmschaffen weltweite Aufmerksamkeit erhielt. Seine Jugend verbrachte er, wie er selber sagt, in einem Kino. Seinen Lebensunterhalt verdiente er sich mit verschiedenen Arbeiten, später war er während vieler Jahre in den Teheraner Filmstudios tätig, wo er als Standfotograf oder Regieassistent arbeitete. Seine ersten Filme als Regisseur waren “Auf Wiedersehen, Freund”, “Stillstand” (1973), “Harmonika” oder “Warten”. Während der Islamischen Revolution drehte er „Die Suche“, ein faszinierend poetischer Dokumentarfilm über die unzähligen Menschen, die während der Revolution spurlos verschwanden. Der wenig später gedrehte „Die Suche 2“, Teil einer geplanten Trilogie, wird bis heute unter Verschluss gehalten. 1984 drehte er „Der Läufer“ und ein Jahr später „Wasser, Wind, Sand“, die beide weltweites Lob fanden. In den späten 80er Jahren liess sich Naderi in New York nieder, wo er seine New York-Trilogie schuff: “A.B.C. Manhattan” (1997), “Manhattan by Numbers” (1993) und “Marathon” (2002). Zur Zeit dreht er seinen nächsten Film.

Robert Richter © 2003

 

>> English

Perhaps best known for the films he made before leaving Iran, Amir Naderi is a restless, instinctive filmmaker who powerfully portrays the interaction of his characters with their visual and aural surroundings, which eventually become as important as the people themselves. In the third film he’s shot in New York, the city is seen minus its customary glamour. “Marathon”, a nearly plotless but suspenseful film, shows Naderi bringing his offbeat perspective to the city he has chosen to live and direct in for two decades; in his words, it’s the city that directs him. He gives ample proof that his longtime friend and onetime collaborator Abbas Kiarostami (who made his own film “Experience”, based on Naderi’s teen-age years) is correct in noting that Naderi’s loss to Iranian cinema is a gain for US cinema; for the first time one feels here that Naderi has understood something vital about the anxious spirit of New York. Marathon’s protagonist, Gretchen, is a young woman who sets off on a self-imposed trial. Preferring the deafening clatter of the subway to the apparently more disturbing silence and solitude of her own apartment, she sets out to beat her own record by completing 77 crossword puzzles in 24 hours. Like the filmmaker himself, she pushes her own limits for enduring anxiety, fatigue, and tension.

Katayoun Beglari-Scarlet, catalogue of the Tribeca Film Festival

Director’s Statement

“Sometimes I am thinking of how much I’ve sacrificed in my life to make my films so far. I started this current marathon of filmmaking with the film “The Runner”, made in my country Iran in 1984. At that time, nobody believed in what I was going to do, but I said to myself I would take a risk for twenty years to do this marathon. I came to New York to make my films in a new language, in a new city, with new people. I worked very hard to make this transition. Now I know them, I live with them, I experience life with them, and I work making films, and now I am accepted as New York Independent Filmmaker. (…)
Now I am in the middle of this marathon. So many times I hit the wall but I try again and again. It seems like a double life, double language and also, so much experience. Let me tell you something, no matter how much I lose for the things I want, I believe I should just pay with patience and heart. This is my nature. I should just learn and keep going forward. Running to the end of my marathon. That’s why I made my film “Marathon” - to test myself, to push beyond my limits. You know why? Because I love damn cinema and nothing else. Cut.”

Amir Naderi, quoted from the catalogue of the Tribeca Film Festival

Amir Naderi
Amir Naderi helped focus international attention on Iranian cinema with his early 80s works like “The Runner” and “Water, Wind, Dust”. He spent his youth at a movie theater, working various jobs, then graduated to the film studios of Tehran. He began his career in the cinema as a set photographer and assistant director. His directorial debut, “Goodbye, Friend” (1972), was followed by “Deadlock” (1973) and “Waiting” (1974), two films that established him in what was dubbed the “Iranian New Wave.” Based in New York since the late 80s, Naderi completes his trilogy of New York films, which also includes “A.B.C. Manhattan” (1997) and “Manhattan by Numbers” (1993), with “Marathon” (2002). He has received retrospectives in several countries, most recently at New York’s Walter Reade Theater at Lincoln Center in 2000.
Films: “Marathon” (2002), “ABC Manhattan” (1997), “Manhattan by Numbers” (1993), “Water, Wind, Dust” (1985), “The Runner” (1984), “Search 2” (1981), “Search 1” (1980), “The Winner” (1979), “Requiem” (1975), “Waiting” (1974), “Harmonica” (1974), “Tangsir” (1973), “Deadlock” (1973), “Goodbye, Friend” (1972).

Source: Press book

 



 

Marathon (Marat)
Filmdaten

Regie und Drehbuch: Amir Naderi
Zusätzliche Dialoge: Laura Barnett
Kamera: Michael Simmonds
Schnitt:
Amir Naderi, Donal O’Ceilleachair, Moira Demos
Ton und Set Design: Amir Naderi
Darsteller:
Sara Paul, Trevor Moore, Rebecca Nelson
Produktion:
Alphaville Films NYC (Amir Naderi, Resa Namasi)
USA, 2002, 74 Min.




Marathon (Marat)
Pressedownload

Bild 1

 

Review

“Marathon” constitutes a brilliant but demanding finale to veteran Iranian helmer Amir Naderi’s New York trilogy. (…) Gretchen rides along convoluted routes that correspond to some puzzle-solving part of her brains, the criss-crossed rails and arched subway tunnels echoing the horizontal and vertical grids of her obsession.

Gretchen is a cipher with few clues to her identity. The only information comes in voiceovers from her answering machine; messages either from herself or her mother. (…) As in all Naderi’s films, from the inhospitable desert of “Water, Wind, Dust” to the mean streets of “Manhattan by Numbers”, terrain is all-important, mapping out a habitat inseparable from the mentality of its compulsive denizens.

Tech credits are tops, Naderi’s sound design capturing the complex heartbeat of a subway ride, while Michael Simmonds’ charcoal-grey lensing transforms Gotham’s rickety subway system into a work of art.

Ronnie Scheib, Variety, 2003

 

 

 

 

 

Marathon (Marat)
Credits

Director and Screenplay: Amir Naderi
Additional Dialogue: Laura Barnett
Director of Photography: Michael Simmonds
Editors:
Amir Naderi, Donal O’Ceilleachair, Moira Demos
Sound and Set Design: Amir Naderi
Cast: Sara Paul, Trevor Moore, Rebecca Nelson
Production: Alphaville Films NYC (Amir Naderi, Reza Namazi), 273 East 10th St., Apt. A, New York, NY 10009, T: +1-212-673 5452, F: +1-212-673 1467, e-mail: msimmonds@nyc.rr.com
USA, 2002, 74 Min.




 

13. Internationales Symposium Kino von Morgen Augsburg 22. Augsburger Kinderfilmfest 12. Kurzfilmwochenende Augsburg 17. tage des unabhängigen Films